دكتر سيد مير منصور موذن جمشیدی » شکستگی لگن » آیا شکستگی لگن منجر به مرگ می شود؟

آیا شکستگی لگن منجر به مرگ می شود؟

علت شکستگی در لگن چیست؟

در بیشتر موارد، شکستگی استابولوم در پی حوادث شدید مانند تصادفات رانندگی ایجاد می شود و بسیاری از بیماران، آسیب های بیشتری را نیز تجربه می کنند که نیاز به درمان سریع خواهد بود.
در برخی موارد، حوادثی مانند زمین خوردن نیز می تواند منجر به بروز شکستگی لگن در ناحیه استابولوم در افراد مسنی شود که استخوان های ضعیف تری دارند.
درمان شکستگی لگن در ناحیه استابولوم، اغلب شامل جراحی است که با هدف بازیابی ساختار و آناتومی طبیعی مفصل و ثابت نگه داشته شدن مفصل لگن انجام می شود.

در مورد درمان ورم مفاصل بیشتر بدانید.

استابولوم چیست؟

لگن، یکی از بزرگ ترین مفاصل بدن است که از سر توپی شکل و سوکت تشکیل شده است. سوکت، توسط استابولوم شکل می گیرد و بخشی از لگن می باشد. سر توپی شکل، سر استخوان فمور است که در قسمت فوقانی انتهای فمور واقع شده است.

ساختار لگن اسیب دیده
لگن آسیب دیده

آناتومی لگن

سطح استخوانی قسمت توپی شکل و سوکت، توسط غضروف آرتیکولار پوشانده می شود، ماده ای صیقلی و لغزنده که علاوه بر محافظت از استخوان ها، حرکت آن ها را نیز تسهیل می بخشد. باندهایی از بافت ها به نام رباط ها، استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند. این رباط ها، به مفصل ثبات و پایداری می دهند و امکان حرکت مفصل را فراهم می کنند.
اعصاب، رگ های خونی و بخشی از مثانه، روده و ارگان های تناسلی در نزدیکی لگن قرار دارند. این ساختارها می توانند در پی آسیب وارده به استابولوم، آسیب ببینند.

شکستگی لگن در ناحیه استابولوم چیست؟

شکستگی استخوان لگن در ناحیه استابولوم متغیر است. به عنوان مثال، استخوان می تواند در طول استابولوم دچار شکستگی شود و یا به چندین قطعه خرد شود. زمانی که شکستگی در ناحیه استابولوم رخ می دهد، سر استخوان فمور نیز آسیب می بیند.
اگر مفصل نامنظم و یا ناپایدار باقی بماند، آسیب غضروف ادامه پیدا می کند و در نهایت شاهد بروز آرتریت خواهیم بود.

شدت شکستگی در ناحیه استابولوم چگونه اندازه گیری می شود؟

شدت آسیب به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

• تعداد و اندازه اجزایی که دچار شکستگی شده اند.
  •  میزان قطعاتی که از جای خود خارج شده اند.
  •  آسیب سطح غضروف در هر دو سمت استابولوم و سر استخوان فمور.
  •  آسیب بافت های نرم اطراف مانند ماهیچه ها، تاندون ها، اعصاب و پوست.

در صورتی که استخوان به گونه ای دچار شکستگی شود که اجزای استخوان از راه پوست و یا زخم به بیرون راه پیدا کنند، شکستگی از نوع باز در نظر گرفته می شود. این نوع شکستگی، جدی است چرا که با شکستگی پوست، احتمال بروز عفونت در زخم و استخوان بیشتر خواهد شد.

درمان شکستگی لگن در ناحیه استابولوم

درمان غیر جراحی

درمان غیر جراحی برای شکستگی های پایدار و زمانی که استخوان دچار دررفتگی نشده است، توصیه می شود. این روش مناسب افرادی است که احتمال بروز عوارض جراحی در آن ها پایین است. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به پوکی استخوان شدید، بیماران قلبی و یا دیگر مشکلات پزشکی نمی توانند تحت جراحی قرار بگیرند.
از جمله درمان های غیر جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– استفاده از عصا و واکر، به منظور پیشگیری از وارد آمدن فشار به پا، به مدت سه ماه و تا زمان طی شدن روند بهبودی.
– در صورتی که پزشک نگران ناپایداری مفصل باشد، پوزیشن های مفصل لگن باید محدود شود و این ناحیه تا حد خاصی خم شود.
– مصرف داروهایی مانند مسکن ها و یا داروهای رقیق کننده خون می توانند در پیشگیری از تشکیل لخته خون در پاها موثر باشند.

در مورد نرمی مفاصل بیشتر بدانید.

درمان جراحی

در بیشتر موارد، جراحی راه درمان شکستگی لگن در ناحیه استابولوم می باشد. در طول جراحی، آناتومی طبیعی مفصل لگن بازسازی می شود، آرایش اجزای استخوان به حالت قبل بر می گردد و سر استخوان فمور داخل سوکت قرار خواهد گرفت.
معمولا توصیه می شود جراحی چند روز بعد از آسیب و ثابت شدن شرایط انجام شود.

انواع شکستگی در لگن
تصویر انواع شکستگی در لگن

ریداکشن باز یا تثبیت داخلی

در این روش، استخوان دررفته تغییر پوزیشن داده می شود تا آرایش طبیعی استخوان برقرار شود. سپس، صفحات فلزی و پیچ ها به سطح خارجی استخوان متصل می شوند تا اجزا در کنار هم نگه داشته شوند. بسته به محل شکستگی، برشی در قسمت جلو، کنار و یا پشت لگن زده خواهد شد.

تعویض کامل مفصل لگن

در برخی موارد، میزان آسیب استابولوم به حدی است که باید ترمیم و یا بازسازی شود. در چنین مواردی، جراحی تعویض مفصل لگن از سوی پزشک تجویز می گردد. در این روش، مواد مصنوعی به نام پروتز، جایگزین استخوان و غضروف آسیب دیده می شوند.
در صورت امکان، استخوان ها قبل از جراحی و با استفاده از پیچ هایی در آرایش طبیعی خود قرار خواهند گرفت. جهت انجام این حراحی، به مواردی از قبیل سن و میزان فعالیت بیمار باید اهمیت داده شود.
معمولا نه تا دوازده ماه طول می کشد تا شکستگی لگن در ناحیه استابولوم بهبود یابد.

در مورد جراحی تعویض مفصل لگن بیشتر بدانید.

مراقبت های بعد از شکستگی لگن

• جراحی، شکستگی استخوان لگن را ترمیم می کند. هنگامی که بعد از جراحی بیمارستان را ترک می کنید، احتمالاً با عصا یا واکر راه می روید. ممکن است بتوانید از چند پله بالا بروید و از تخت و صندلی پایین بیایید. اما تا چند هفته آینده که بتوانید بهتر حرکت کنید، به کسی نیاز دارید که در خانه به شما کمک کند.
  • با باند و بخیه یا منگنه به خانه می روید. زمانی که پزشک به شما دستور داد می توانید بانداژ را بردارید. پزشک بخیه ها یا منگنه های شما را 10 روز تا 3 هفته پس از عمل جراحی برمی دارد. ممکن است همچنان درد خفیفی داشته باشید و این ناحیه ممکن است 3 تا 4 ماه پس از جراحی متورم شود. پزشک برای درد به شما دارو تجویز می کند.
  • برنامه توانبخشی (توانبخشی) را که در بیمارستان شروع کرده اید ادامه خواهید داد. هرچه تمرینات توانبخشی خود را بهتر انجام دهید، سریعتر قدرت و حرکت خود را باز خواهید یافت. اکثر افراد 4 هفته تا 4 ماه پس از جراحی می توانند به سر کار بازگردند. اما این زمان ممکن است 6 ماه تا 1 سال طول بکشد تا به طور کامل بهبود پیدا کنید. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، هرگز نمی توانند به خوبی سابق حرکت کنند.
  • زمانی که به خوبی از خود مراقبت کنید، زودتر می توانید به زندگی عادی خود بازگردید. انواع غذاهای سالم بخورید و سیگار نکشید.

دستورالعمل های دیگر

همانطور که پزشکتان گفته است به پوشیدن جوراب ساق بلند خود ادامه دهید. اینها به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند. مدت زمانی که باید آنها را بپوشید به میزان فعالیت و میزان تورم شما بستگی دارد. اکثر افراد 4 تا 6 هفته پس از جراحی از این جوراب ها استفاده می کنند.

برای جلوگیری از زمین خوردن این نکات را دنبال کنید:

• اثاثیه منزل را طوری تنظیم کنید که به شما کمک کند که به زمین نخورید.
  • از شر فرش هایی که سر می خورند خلاص شوید و سیم های برق را از سر راه خود بردارید.
  • فقط در مناطق با نور زیاد راه بروید.
  • میله های دستگیره ایی را در حمام قرار دهید.
  • از پیاده روی در روزهای برفی اجتناب کنید.
  • کفش هایی با کفی صاف و محکم بپوشید.

مواردی که باید با پزشک تماس بگیرید

• از هوش رفتن
  • مشکل شدید تنفسی
  • در صورت درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس دارید یا خون سرفه می کنید.
  • پای شما سرد یا رنگ پریده است یا تغییر رنگ داده است.
  • شما نمی توانید پای خود را احساس کنید یا حرکت دهید.
  • شما علائم لخته خون را دارید، مانند:
  • درد در ساق پا، پشت زانو، ران یا کشاله ران.
  • قرمزی و تورم در پا یا کشاله ران.
  • برش شما باز می شود و شروع به خونریزی می کند یا خونریزی افزایش می یابد.
  • احساس می‌کنید قلبتان به‌طور نامنظم می‌تپد.

در مورد تعویض مفصل ران بیشتر بدانید.

علائم عفونت دارید، مانند:

• افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی.
  • رگه های قرمزی که از محل برش منتهی می شوند.
  • تخلیه چرک از محل برش
  • تب.
درمان قطعی شکستگی لگن

کلام آخر

اگر شما یا عزیزانتان به شکستگی لگن مبتلا شده اید، اصلا نگران نباشید. دکتر جمشیدی یکی از بهترین متخصصان درمان شکستگی لگن در زنجان هستند.