دكتر سيد مير منصور موذن جمشیدی » ارتوپد » هر آنچه که در مورد فتق دیسک گردن باید بدانید.

هر آنچه که در مورد فتق دیسک گردن باید بدانید.

فتق دیسک گردن زمانی اتفاق می افتد که کانال نخاعی طناب نخاعی را باریک و فشرده می کند و اغلب در اثر افزایش سن ایجاد می شود. دیسک های ستون فقرات که مهره ها را از هم جدا می کنند و آنها را می بندند ممکن است خشک شده و دچار فتق شوند. در نتیجه، فضای بین مهره ها کوچک می شود و دیسک ها عملکرد خود را به عنوان جاذب ضربه از دست می دهند. در عین حال، استخوان ها و رباط های تشکیل دهنده ستون فقرات، انعطاف پذیری کمتری پیدا کرده و ضخیم می شوند. این تغییرات منجر به تنگ شدن کانال نخاعی می شود. علاوه بر این، تغییرات دژنراتیو مرتبط با تنگی دهانه رحم با کمک به رشد خارهای استخوانی که ریشه های عصبی را فشرده می کنند، می توانند مهره ها را تحت تأثیر قرار دهند. تنگی خفیف را می توان به مدت طولانی به صورت محافظه کارانه درمان کرد، به شرطی که علائم محدود به گردن درد باشد. تنگی شدید مستلزم ارجاع به جراح مغز و اعصاب است.

فتق دیسک گردن چیست؟

همان طور که گفته شد، فتق دیسک وضعیت آزار دهنده ایی است که در نتیجه افزایش سن، آسیب، وضعیت بد بدن یا بیماری هایی مانند آرتریت می تواند منجر به تخریب استخوان ها یا مفاصل ستون فقرات گردنی شود و باعث ایجاد فتق دیسک، آرتروز کمر و ستون فقرات یا خارهای استخوانی شود. آسیب ناگهانی شدید به گردن نیز ممکن است به فتق دیسک، ضربه شلاقی، تخریب رگ های خونی، آسیب استخوان مهره ای یا رباط و در موارد شدید ، فلج دائمی کمک کند. دیسک های فتق یا خار استخوانی ممکن است باعث تنگ شدن کانال نخاعی یا دهانه های کوچکی شوند که ریشه های عصبی نخاعی از آنها خارج می شوند.

علائم دیسک گردن

گردن درد ممکن است در اثر انحطاط دیسک، تنگ شدن کانال نخاعی، آرتریت و در موارد نادر سرطان یا مننژیت ایجاد شود. علائم عبارتند از:

• درد گردن یا بازو
  • بی حسی و ضعف در اندام فوقانی
  • راه رفتن ناپایدار هنگام راه رفتن
  • گرفتگی عضلات در پاها
  • از دست دادن هماهنگی در بازوها، دستها و انگشتان
  • انداختن وسایل یا از دست دادن مهارت دست ها
دیسک گردن

چه زمانی و چگونه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

در صورت داشتن علائم ذکر شده در بالا یا موارد زیر باید با جراح مغز و اعصاب مشورت کنید.

• گردن درد پس از آسیب یا ضربه به سر یا گردن
  • تب یا سردرد با گردن درد همراه است
  • گردن سفت از لمس چانه به سینه جلوگیری می کند
  • پیشرفت ضعف یا بی حسی بازوها و پاها

برای مشکلات جدی گردن، باید از پزشک مراقبت های اولیه و اغلب متخصص مانند جراح مغز و اعصاب برای تشخیص دقیق و تجویز درمان مشورت کرد. اگر با ضعف ناگهانی روبرو شدید، ممکن است وضعیت فوری باشد و باید در اورژانس به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا تأخیر در مراقبت ممکن است منجر به آسیب عصبی دائمی شود.

بیشاتر بخوانید: دیسک کمر

آزمایش و تشخیص

تشخیص توسط یک جراح مغز و اعصاب بر اساس سابقه، علائم، معاینه فیزیکی و نتایج آزمایشات انجام می شود. از آنجا که تا حدودی آرتریت و انحطاط ستون فقرات به دلیل افزایش سن طبیعی است، جراح باید تعیین کند که آیا یافته های مطالعات تصویربرداری با علائم ارتباط دارد یا خیر.

اسکن توموگرافی کامپیوتری CAT scan: یک تصویر تشخیصی که پس از خواندن و ترکیب بسیاری از اشعه های ایکس نازک ایجاد می شود که می تواند شکل و اندازه کانال نخاعی، محتویات آن و ساختارهای اطراف آن را نشان دهد، به ویژه استخوان ها. سی تی اسکن به جراح مغز و اعصاب اطلاعاتی در مورد ناهنجاری های استخوان مانند خار استخوان، استئوفیت، وجود همجوشی و تخریب استخوان در اثر عفونت یا تومور می دهد.

الکترومیوگرافی و مطالعات هدایت عصبی EMG/NCS: این آزمایش ها ضربه الکتریکی را در طول ریشه های عصبی، اعصاب محیطی و بافت ماهیچه ای اندازه گیری می کنند. این نشان می دهد که آیا آسیب عصبی مداوم وجود دارد، اگر اعصاب در حال بهبودی از آسیب قبلی هستند یا محل دیگری برای فشرده سازی عصب وجود دارد یا خیر.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسیMRI: یک آزمایش تشخیصی است که با استفاده از آهنرباهای قوی و فناوری رایانه، تصاویری از ساختارهای بدن تولید می کند. می تواند نخاع، ریشه های عصبی و نواحی اطراف آن و همچنین بزرگ شدن، انحطاط، فتق دیسک، عفونت و تومور را نشان دهد.

اشعه ایکس: اشعه ایکس می تواند ساختار استخوانی ستون فقرات را نشان دهد. این اطلاعات در مورد تراز ستون فقرات، وجود آرتریت، انحطاط دیسک و شکستگی ها را ارائه می دهد. اشعه ایکس به عنوان یک مطالعه تصویربرداری پس از عمل نسبتاً کم خطر برای نظارت بر ستون فقرات و هر گونه ابزار مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد نرمی مفاصل بیشتر بدانید.

درمان دیسک گردن

درمانهای غیر جراحی

درمان غیر جراحی اولین رویکرد در بیماران مبتلا به گردن درد شایع است که تروما را شامل نمی شود. به عنوان مثال، بسیاری از بیماران مبتلا به فتق دیسک گردن با درمان محافظه کارانه و زمان بهبود می یابند و نیازی به جراحی ندارند. درمان محافظه کارانه شامل زمان، دارو، استراحت کوتاه در رختخواب، کاهش فعالیت بدنی شدید و فیزیوتراپی است. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش درد یا التهاب و شل کننده های عضلانی تجویز کند. تزریق کورتیکواستروئیدها به مفاصل ستون فقرات گردنی یا فضای اپیدورال برای تسکین موقت درد استفاده می شود.

عمل جراحي

بیمار ممکن است کاندید عمل جراحی باشد اگر:

• درمان های فوق کمکی نمی کند
  • وجود علائم عصبی پیشرونده شامل بازوها و پاها
  • مشکل در تعادل یا راه رفتن

چندین روش جراحی مختلف وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، که انتخاب آنها تحت تأثیر ویژگی های هر مورد است. در درصدی از بیماران ، بی ثباتی ستون فقرات ممکن است مستلزم انجام فیوژن ستون فقرات باشد، تصمیمی که به طور کلی قبل از عمل جراحی تعیین می شود. فیوژن ستون فقرات عملی است که یک اتحاد محکم بین دو یا چند مهره ایجاد می کند. ممکن است از دستگاههای مختلف برای تقویت همجوشی و حمایت از مناطق ناپایدار ستون فقرات گردنی استفاده شود. این روش ممکن است به تقویت و تثبیت ستون فقرات کمک کند و در نتیجه به کاهش درد شدید و مزمن گردن کمک کند.

صرف نظر از رویکردی که انجام می شود ، اهداف جراحی یکسان است:

• نخاع و اعصاب را از حالت فشرده خارج میشود
  • حفظ یا بهبود ثبات ستون فقرات
  • حفظ یا تصحیح ستون فقرات

دیسکتومی سرویکس قدامی

این عمل بر روی گردن انجام می شود تا فشار بر یک یا چند ریشه عصبی یا نخاع را کاهش دهد. ستون فقرات گردنی از طریق یک برش کوچک در قسمت جلویی گردن به دست می آید. اگر قرار باشد فقط یک دیسک برداشته شود، معمولاً یک برش افقی کوچک در چین و چروک پوست خواهد بود. اگر عمل گسترده تر باشد، ممکن است نیاز به یک برش کج یا طولانی تر باشد. پس از جدا شدن بافت های نرم گردن، دیسک بین مهره ای و خار استخوان برداشته می شود و نخاع و ریشه های عصبی از حالت فشرده خارج می شوند. فضای باقی مانده بین مهره ها با یک تکه کوچک استخوان یا وسیله ای از طریق همجوشی ستون فقرات پر می شود. با گذشت زمان ، مهره ها در آن سطح جوش می خورند یا به هم می پیوندند.

کورپکتومی سرویکس قدامی

کورپکتومی اغلب برای تنگی دیسک با فشرده سازی نخاع ایجاد می شود که ناشی از تشکیل خار استخوان است و تنها با دیسککتومی برداشته نمی شود. در این روش، جراح مغز و اعصاب قسمتی یا تمام مهره ها را برداشته تا فشار بر نخاع کاهش یابد. ممکن است یک یا چند مهره از جمله دیسک های مجاور بیماری چند سطحی برداشته شود. فضای بین مهره ها با استفاده از یک تکه کوچک استخوان یا دستگاه از طریق همجوشی ستون فقرات پر می شود. از آنجا که استخوان بیشتری برداشته می شود، روند بهبود جوش خوردن و ثابت ماندن گردن به طور کلی طولانی تر از دیسکتومی سرویکس قدامی است.

خطرات و نتیجه جراحی

اگرچه عوارض بسیار نادر است، اما خطرات زیر ممکن است با جراحی ستون فقرات گردن همراه باشد:

• درد مزمن گردن یا بازو
  • آسیب به اعصاب و ریشه های عصبی
  • آسیب نخاعی (حدود 1 در 10000)، که منجر به فلج می شود
  • بی ثباتی ستون فقرات
  • آسیب مری، نای یا تارهای صوتی از رویکرد قدامی
  • آسیب به شریان های کاروتید یا مهره ای، که می تواند منجر به سکته مغزی از رویکرد قدامی شود
  • همجوشی که رخ نمی دهد ( pseudarthrosis )
  • اختلال در گفتار
  • نشت مایع نخاعی مغزی

مزایای جراحی همیشه باید با دقت در برابر خطرات آن سنجیده شود. اگرچه درصد زیادی از بیماران ستون فقرات گردنی پس از جراحی درد قابل توجهی را گزارش می کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که جراحی به هر فرد کمک کند.

آسیب دیسک گردن

هزینه درمان فتق دیسک گردن

هزینه درمان فتق دیسک گردن بسته به شدت آسیب، نوع درمان پیشنهادی، مد زمان درمان و تخصص پزشک متفاوت می باشد. برای اطلاع از هزینه ضروری است که تحت معاینه و تصویر برداری قرار بگیرید.

کلام آخر

دیسک های ستون فقرات که مهره ها را از هم جدا می کنند ممکن است خشک شده و دچار فتق شوند. این آسیب ها منجر به درد های نسبتا شدید در ناحیه کمر می گردد. بنابراین ضروری است که در صورت وجود فتق ستون فقرات به دکتر ارتوپد خوب مراجعه نمایید.