درمان آرتروز دست

درمان آرتروز دست امروزه با روش های جدید مقدور می باشد. تقریباً از هر پنج نفر در دنیا یک نفر از نوعی آرتریت رنج می‌برد که استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید شایع‌ترین آنها هستند. آرتریت می تواند هر ناحیه مفصلی از جمله مچ دست، زانو و باسن را تحت تاثیر قرار دهد و معمولاً با گذشت زمان پیشرفت می کند. اگرچه گزینه های درمانی بدون نسخه برای آرتریت وجود دارد، برخی موارد جدی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

درمان آرتروز دست

شایع‌ترین نوع آرتریت، استئوآرتریت، یک بیماری دژنراتیو استخوانی است که به آرامی غضروف محافظ را از بین می‌برد و به مفاصل اجازه می‌دهد به راحتی هنگام حرکت سر بخورند. همانطور که غضروف در اثر آرتروز ساییده می شود، سطح صاف خشن تر می شود. این باعث می شود حرکت مفصل ناراحت کننده شود. در نهایت، غضروف ممکن است به طور کامل از بین برود، و استخوان به طور مستقیم روی استخوان مالیده شود. بدون غضروف محافظ، حرکت مفصل بسیار دردناک می شود.

افزایش اصطکاک در حین حرکت باعث التهاب می شود که درد مفاصل را افزایش می دهد. از آنجایی که هر دست دارای 29 مفصل اصلی است، افراد مبتلا به آرتروز در دستان خود درد تقریباً ثابتی را در طول کارهای ساده روزانه احساس می کنند. آرتروز دست باعث بزرگتر شدن استخوان های خارج از مفاصل انگشتان و مفاصل میانی انگشتان می شود. آرتروز یک بیماری مفصل دژنراتیو است که در آن غضروف صافی که روی سطح استخوان مفاصل را می پوشاند، آسیب دیده و یا به مرور زمان از بین می رود. در ادامه این مطلب روش های درمانی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای درمان آرتروز دست

به طور کلی دست ها و انگشتان شما به شما این امکان را می دهند که در طول روز کارهای ساده و پیچیده را انجام دهید. با این حال، اگر به آرتروز مبتلا هستید، حتی حرکات کوچک مانند قفل کردن دست ها در هم، مسواک زدن دندان ها و … می تواند برای شما دردناک و دشوار شود. امروزه طیف گسترده ای از گزینه های درمانی غیر جراحی و جراحی برای کمک به بازیابی تحرک و کاهش ناراحتی آرتروز دست ارائه می شود. اگر به دلیل  آرتروز در دست و انگشتان خود درد دارید، ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. با انجام درمان مناسب آرتروز دست می توانید تمام مشکلات و دردهای ناشی از این عارضه را تا حدودی درمان کنید.

آتروز دست

بیشتر بخوانید: آرتروز کمر و ستون فقرات

درمان آرتروز دست برای چه کسانی مناسب است؟

در انتهای استخوان های شما، یک لایه غضروف وجود دارد. این غضروف ها کمک می کنند که استخوان ها به راحتی روی یکدیگر بلغزند. اما با گذشت زمان، آنها فرسوده می شوند و استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند و باعث علائم OA می شوند. ساییدگی و پارگی همچنین می تواند باعث می شود که سایر بافت های مفصل سلول های التهابی ایجاد کنند که باعث آسیب بیشتر به آن می شود.

شایعترین علائم آرتروز دست درد و سفتی دست است که با گذشت زمان، ممکن است بدتر شوند. درد ممکن است مداوم و شدیدتر شود و سفتی می تواند مانع از خم شدن مفاصل و تکان دادن انگشت شما در تمام مدت شود. البته یک سری علائم دیگر نیز می تواند داششته باشد که از جمله آنها شامل موارد زیر می باشند:

• تورم و قرمزی که نشانه التهاب در اطراف مفصل است.
  • درد و آسیب مفصلی می تواند انجام کارهایی مانند چرخاندن دستگیره ها یا برداشتن وسایل سنگین را دشوار کند.
  • با گذشت زمان، تورم و آسیب دیدن غضروف و استخوان می تواند شکل مفاصل شما را تغییر دهد و آن را بزرگتر کند.
  • برجستگی و بر آمدگی دست
  • خستگی و کوفتگی بدن
  • افزایش احتمال پارگی تاندون
  • از بین رفتن عملکرد صحیح انگشتان
  • مشکل در حرکت دادن انگشتان

تمامی این موارد ممکن است طاقت فرسا باشند بنابراین ضروری است که در صورت مشاهده علائم بالا و تشخیص آرتروز دست، در خصوص درمان آن اقدام گردد.

روش تشخیص آرتروز دست

بیشتر بخوانید: آرتروز زانو

روش های درمان آرتروز دست

انواع مختلفی از درمان‌ها برای درمان آرتروز در دسترس هستند. اکثر مردم با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن تسکین پیدا می کنند. رویکردهای پیشگیرانه مانند مکمل ها و ماساژ درمانی نیز می توانند کمک کننده باشد. برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید، می توان از داروهای خاصی برای محدود کردن واکنش بیش از حد سیستم ایمنی استفاده کرد. درمان ها ممکن است با گذشت زمان تاثیر کمتری داشته باشد. در بیشتر موارد آرتریت، بیماری پیشرونده است و در صورت عدم کنترل وضعیت بیمار وخیم تر می شود. پزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از این روش های درمانی را برای تسکین درد و استفاده آسان از دست شما توصیه کند:

• دستگاه های بی حرکت: آتل و بریس می توانند دست شما را در یک وضعیت ثابت نگه دارند تا درد کاهش پیدا کند.
  • ورزش ها و نرمش های دست: پزشک ممکن است به شما یک سری نرمش های روزانه برای تقویت و درمان دست پیشنهاد کند.
  • تزریق کورتیزون: تزریق در مفصل ممکن است هفته ها یا ماه ها به تسکین درد شما کمک کند. اما پزشک فقط چند بار این موارد را ارائه می دهد زیرا می تواند عوارضی مانند عفونت و ضعیف شدن رباط ها را در پی داشته باشد.
  • استفاده از مچ بند های طبی دست
  • استفاده از قرص های مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن.
  • عمل جراحی: آخرین روش درمانی عمل جراحی است که این تنها توسط پزشک مشخص می شود. چنانچه هیچ یک از روش های فوق در بهبود فرد تاثیر نداشتند از عمل جراحی استفاده می شود.

در ویدئو زیر دکتر موذن جمشیدی، متخصص جراحی استخوان و مفاصل در رابطه با جراحی تعویض مفصل توضیحاتی می دهد که به شما در درمان و جراحی مفاصل کمک خواهد کرد.

درمان های غیر جراحی برای آرتروز دست و انگشت

آرتروز می تواند در نتیجه تروما، مانند شکستگی، یا بیماری مانند آرتریت روماتوئید رخ دهد و وضعیت با گذشت زمان بدتر می شود. آرتریت با ساده ترین تعریف، التهاب یک یا چند مفصل است. در بیشتر موارد، هرچه زودتر به دنبال درمان باشید، روش‌های غیرجراحی مؤثرتر می‌شوند و زودتر می‌توانید به فعالیت عادی بازگردید. گزینه های متعددی برای درمان آرتریت دست و انگشت وجود دارد، از جمله دارو، تزریق استروئید، آتل و گچ گیری، و فیزیوتراپی. پزشکان ما یک یا چند روش را توصیه می کنند که مطابق با نیازهای آناتومیک منحصر به فرد شما باشد. ما بیشتر از همه بر گزینه‌های کم تهاجمی تأکید می‌کنیم و فقط در صورتی که تکنیک‌های محافظه‌کارانه‌تر کمکی نکرده باشند، به جراحی توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: پوکی استخوان

جراحی آرتروز دست

اگر پس از امتحان گزینه‌های غیرتهاجمی، موفقیت محدود یا شکست درمان را تجربه کردید، ممکن است یک روش جراحی را برای کمک به بازیابی عملکرد و کاهش ناراحتی شما پیشنهاد گردد. دکتر جمشیدی به طور گسترده در مورد جدیدترین تکنیک های جراحی کم تهاجمی که برای ارائه نتایج بهتر با روند بهبودی سریعتر از جراحی باز سنتی طراحی شده اند، آموزش دیده اند. در طول مشاوره، ایشان توضیح می دهد که کدام روش می تواند بهترین نتایج ممکن را برای مشکلات شما ارائه دهد و جزئیات عمل را به طور کامل توضیح می دهند. دکتر جمشیدی تمام تلاش خود را برای بازسازی یا حفظ مفصل موجود انجام می دهند. با این حال، تعویض مفصل در دست و انگشتان معمولاً می تواند تحرک طولانی مدت و تسکین درد را ارائه دهد

یده را ترمیم یا جایگزین کند. بسته به نیاز شما گزینه های مختلفی برای درمان وجود دارد. فیوژن مفصل برای زوال شدید استخوان توصیه می شود. در طول جراحی، جراح سطح آرتریت را برمی دارد. در همان زمان، او به طور دائم به استخوان های دو طرف مفصل می پیوندد. این از حرکت بیشتر که علائم را بدتر می کند جلوگیری می کند. بازسازی مفصل به مفاصل اجازه می دهد تا بعد از جراحی حرکت کنند. در طی بازسازی مفصل، ناحیه آسیب دیده مفصل برداشته می شود. بافت نرم از سایر نقاط بدن برای بازسازی مفصل استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است از یک مفصل مصنوعی برای جایگزینی استفاده شود.

انواع آرتروز دست ها

کلام آخر

تقریبا بیش از نیمی از افراد مسن دچار آرتروز دست هستند و این بیماری جزء بیماری های شایع در افراد می باشد بنابراین باید به دنبال یک درمان همیشگی و مناسب برای آن بود. به تازگی از یک عمل جراحی با عنوان جراحی تعویض مفصل دست برای درمان استفاده می شود که اگر این روش توسط یک پزشک بهترین متخصص ارتوپد زنجان انجام شود می تواند بهترین روش درمانی به حساب آید.

دکتر میرمنصور موذن جمشیدی در سال ۱۳۷۸ در رشته پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شدند. ایشان همچنین در سال ۱۳۸۷ با رتبه ۲۲ در رشته جراحی ارتوپدی دانشگاه تهران وارد دوره تخصص شدند. دکتر موذن جمشیدی در سال ۹۷ تنها پذیرفته فوق تخصصی جراحی لگن و ران و تعویض مفصل در دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. شایان ذکر است که در ایران سالی یک پذیرفته برای تحصیل در این رشته مجاز می باشد. ایشان عضو انجمن جراحان لگن ایران، عضو انجمن جراحان لگن اروپا و دارای برد جراحی لگن ایران در دو سال پیاپی هستند.